اقتصاد انرژی

صفحه ما در رسانه های اجتماعی

شنبه 5 فروردین 1402
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
اقتصاد انرژی
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
اقتصاد انرژی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
خانه آب و برق
https://eghtesadenergy.ir/?p=15903

در گفت‌وگو با یک کارشناس بررسی شد
قانون “آب” جامع نیست!؟

27 آذر 1400 ساعت 09:52
در گفت‌وگو با یک کارشناس بررسی شدقانون “آب” جامع نیست!؟

به اعتقاد یک کارشناس ارشد مدیریت منابع آبی، آخرین نسخه قانون جامع آب که در قالب لایحه قانون جامع آب در تاریخ هجدهم اردیبهشت سال جاری در دستور کار هیات دولت قرار گرفت، از مبانی حکمرانی خوب آب برخوردار نیست. برای یک ارزیابی جامع از قانون توزیع عادلانه آب باید آن را از دریچه حکمرانی خوب آب بازنگری کرد. به طوری که قانون جامع آب، برونداد یک همگرایی محتوایی و درونی سه رکن حکمرانی خوب آب یعنی دولت، بازار و جوامع محلی باشد.

به گزارش اقتصاد انرژی، داریوش مختاری با بیان اینکه در این قانون، جامعه محلی همچنان به صورت شکلی و سطحی دیده شده، نهاد بازار، در حد بازار آب تقلیل داده شده و به این ترتیب دو رکن حکمرانی خوب آب عملا از ظرف قانون خارج شده است، به ایسنا گفت: یک قانون خوب، خودش منبعی از راهکارهاست؛ همچنان که یک قانون بد، منبع تخلفات، ناکارآمدی و فساد دولتی است. قانون جامع آب به سبب باقی ماندن اشکالات فحوایی پیشین و افزوده شدن اشکالات مربوط به شورای عالی آب، نمی‌تواند نقش مناسبی در کاهش بحران آب داشته باشد.

وی افزود: در ماده ۶، ارکان آب بازگو شده است؛ ساختار آب کشور شامل شورای عالی آب، وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست هستند. فراموش نکنیم که قانون را قوه مقننه تصویب و قوه مجریه اجرا می‌کند. بنابراین ساختار قانون نمی‌تواند شامل معجونی از سه قوه باشد. در ماده ۷ عملا قانون از راه درست باز می‌ماند. همانجا که قرار است سه قوه قضاییه، مقننه و مجریه در کنار یکدیگر قرار بگیرند و به این ترتیب، اصل تفکیک قوا از بین رفته است.

به گفته این کارشناس ارشد مدیریت منابع آبی، بهتر است قبل از گنجاندن هر ماده قانونی، اصل ۵۷ قانون اساسی رعایت شود. اگر چنین نشود به جای اینکه قانون، پاسخگو باشد عملا در متن خود، عنصر پاسخگویی را زدوده است. ترکیب شورای عالی آب افزون بر دستگاه‌های اجرایی، شامل نمایندگانی از قوه قضاییه و قوه قانون‌گذاری است. در این صورت به دنبال پیامدهای منفی هرگونه پروژه‌ای که در بخش آب کشور اجرا می‌شود از پیش، قوه مقننه نمی‌تواند وزرای مربوطه را استیضاح کند. همچنین قوه قضاییه نیز نمی‌تواند اقدام به هرگونه کشف قضایی از قوه مجریه کند. چون نمایندگان هر دو دستگاه ناظر و کنترل کننده، مصوباتِ رکن عالی بخش آب کشور یعنی شورای عالی آب را امضا می‌کنند. همچنان که مسیر تصویب پروژه ‌های بدون مطالعه و سلیقه‌ای باز خواهد ماند.

مختاری با بیان اینکه کارنامه‌ ای که شورای عالی آب در ۴۲ صورت جلسه در یک بازه زمانی ۲۰ ساله از خود بر جا گذاشت و امروز به شکل کم آبی کشور و منازعات گسترده آبی به ویژه در فلات مرکزی دیده می‌شود، اظهار کرد: به این ترتیب این قانون یک عقب رفت در قانون‌ نویسی است و بدون اینکه آسیب‌های دستگاه ‌های اجرایی بخش آب را سرلوحه قرار دهد و پیامدهای منفی سیاست‌های پیشین مربوط به آمیختگی بتن، فولاد و قدرت را موشکافی کند؛ بر ابهامات افزوده است. پس این متن دارای اشکال فحوایی بوده؛ دقیقا همان جایی که رعایت اصل پاسخگویی و مسولیت ‌پذیری نادیده گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه یک قانون مادر، لازم است جایگاه بخش‌های مصرفی آب یعنی شرب (شهری و روستایی)، کشاورزی، صنعت و محیط زیست را مشخص کند، اظهار کرد: قانون تاسیس شرکت‌های آب و فاضلاب دارای تضاد جدی با قانون توسعه و بهینه ‌سازی مصرف آب شهری و روستایی بوده، بنابراین یک قانون مستقل و مکمل با قانون جامع آب برای مدیریت اجرایی بخش آب لازم است. می‌توان در قانون جامع آب در همین ماده (۶)، ساختار اجرایی را در متن یک وزارتخانه همانند وزارت آب، کشاورزی و منابع طبیعی تعریف کرد و تشکیلات اضافی که در بخش آب و کشاورزی وجود دارد را برچید و اشکالات فحوایی که بر تشکیلات آب و فاضلاب وارد است را برطرف کرد.

این کارشناس ارشد مدیریت منابع آبی افزود: دولت‌ سالاری همچنان سرلوحه قانون جامع آب است. انبوهی از نمایندگان دستگاه ‌های اجرایی در ساختار بخش آب کشور و نپذیرفتن حداقل جایگاه تصمیم سازی برای بخش خدمات مهندسی به ویژه مهندسان مشاور دارای صلاحیت از دفتر نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی کشور، حکایت از حذف عنصر مطالعات و دانش محوری در بخش آب و خاک کشور دارد. به طور مشخص ادامه راهی است که از دهه ۹۰ به این سو، آثار ویرانگر پروژه ‌های بزرگ و مبهم بر بخش آب و خاک کشور پدید آورد.

مختاری با بیان اینکه حذف تدریجی مهندسان مشاور از بخش آب کشور، در این قانون نهادینه شده است. هر چند به طور گذرا و سطحی و در همان حال با وزن دادن به شورای عالی آب از اهمیت مطالعات و داشتن توجیه اقتصادی و زیست‌ محیطی و اجتماعی طرح‌ها سخن گفته شده است ولی لازم است مشخصا از انجام مطالعات جامع مهندسین مشاور برای هرگونه پروژه در بخش آب و خاک کشور نام برده شود، گفت: نمی‌توان از قانون جامع آب سخن گفت مگر اینکه جامعیت آن مربوط به ارتباط این قانون با سایر قوانین موضوعی باشد که با بخش آب ارتباط پیدا می‌کنند. از جمله اینکه تغییر کاربری گسترده اراضی شهری به افزایش تقاضای برای آب شهری می ‌انجامد. در متن قانون لازم است تکلیف و ارتباط طرح‌های تفصیلی شهری و چگونگی جلوگیری از گسترش اراضی شهری به ویژه در مواردی که مخاطرات کم آبی کلانشهرها را افزایش می‌دهند شفاف و مشخص شود.

وی با بیان اینکه ماده ۱۶ بیش از گذشته به سکانداری وزارت نیرو در مقوله انحصار در تخصیص منابع آب پافشاری می‌کند؛ شیوه‌ای که کوچکترین آثار تغییر را در متن یک قانون جامع و پیشرو نشان نمی‌دهد، افزود: مواد ۱۷، ۱۸ و ۱۹ عملا ارزش و جایگاه یک قانون را به یک تسهیلگری و استقلال عمل برای یک وزارتخانه در اجرای سلیقه ‌ای و دلخواه برای پروژه ‌های آبی باز می‌گذارد. مگر نه اینکه شیوه‌های اشتباه پیشین، سرانجام، بخش آب کشور را به خشکی و بحران فزاینده کشانده است؛ این قانون بیشتر در اندیشه گره‌گشایی برای آزادی عمل وزارت نیرو در اجرای پروژه‌های بزرگ بوده، همچنان که از ابهام زدایی مربوط به مالکیت منابع آب و تضاد این عنصر با قوانین دیگر کشور خودداری کرده و بقیه مواد قانون یک رونوشت‌برداری از مواد کهنه و قدیمی قانون توزیع عادلانه آب (۱۳۶۱) بوده است.

به گفته این کارشناس ارشد مدیریت منابع آبی به این ترتیب، این قانون نیازمند تحلیل و موشکافی حقوقی فراوانی بوده، یکایک بندها و مواد این قانون قابل نقد و موشکافی است. تا پیش از آن، هرگز نباید در مجلس شورای اسلامی تصویب شود و اگر چنین شد، هرگز نمی‌تواند گره‌ های کور بخش آب را باز کند و شاید گرهی بر بخش آب کشور بزند که یک کوچ جمعیتی بزرگ و منازعات فزاینده آبی، محصول نهایی آن باشد.

🖨
برچسب: آببحران آبتیترداریوش مختاریقانون جامع آبمنابع آب

مطالب مرتبط

قیمت نفت
اسلایدر

قیمت نفت در مسیر کاهش قیمت

توسط Dr.ehsan poori
3 فروردین 1402
0

به گزارش اقتصادانرژی، بهای معاملات نفت برنت ۶۶ سنت معادل ۰.۹ درصد کاهش یافت و به ۷۶ دلار و سه سنت...

گاز پارس جنوبی
نفت و گاز

ایجاد تاسیسات فشارافزایی برای ۱۳ پالایشگاه پارس جنوبی

توسط Dr.ehsan poori
3 فروردین 1402
0

به گزارش اقتصادانرژی، امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام سال " مهار تورم و رشد تولید" نامگذاری...

نوشته بعدی
مسئولیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین ارکان صنعت پتروشیمی

مسئولیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین ارکان صنعت پتروشیمی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت

آرشیو
افزایش نرخ دلار و ضرورت ثبات قیمت ها در حمایت از تولید
راهکار محققان MIT برای تبدیل پسماندهای پلیمری به مواد ساده تر با فناوری جدید
اختصاصی/ فروش تضمینی در قراردادهای فراسرزمینی

آخرین اخبار

قیمت نفت در مسیر کاهش قیمت

ایجاد تاسیسات فشارافزایی برای ۱۳ پالایشگاه پارس جنوبی

پیام مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری به مناسبت روز صنعت نفت

ثبت رکورد تولید روزانه ۷۰۶ میلیون متر مکعب گاز در پارس جنوبی

صادرات نفت آمریکا به اروپا رکورد زد

معامله ۳.۳ میلیون تن انواع محصول در بورس کالا

مسائل آب کشور در جلسه‌ای به ریاست معاون اول رئیس جمهور بررسی شد

قیمت جهانی نفت امروز 27 اسفند 1401

بازار ۲.۵ میلیارد دلاری در صنعت پتروشیمی برای دانش‌بنیان‌ها

رکورد روزانه تولید بریکت گرم در صبافولاد خلیج فارس شکسته شد

براي اولين بار در كشور، توسعه و توليد گرید HMI با قابلیت جایگزینی گریدهای پلی‌پروپیلن توسط شركت پتروشیمی جم انجام شد

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی؛ بومی سازی کاتالیست ها تا پایان دولت سیزدهم
بومی سازی کاتالیست ها تا پایان دولت سیزدهم

دستور رئیس جمهور مبنی بر تخفیف ۷۰ درصدی قبوض گاز اعمال شود

گشایش‌ دفتر پتروشیمی کارون در پارک فناوری پردیس

با افتتاح پروژه جدید پالایشگاهی در روز جمعه
روزانه ۲۱۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایشی کشور اضافه می‌شود

نرخ تسعیر ارز شرکت‌های پالایشی‌ و پتروشیمی‌ها ابلاغ شد

شفافیت در معاملات نفت خام با گواهی سپرده نفت در ‎بورس انرژی ایران

۳۳ هزار و ۵۹۱ تن فرآورده هیدروکربوری روی میز بورس انرژی

معاون رییس جمهوری خبرداد: استفاده از انرژی اتمی برای حفظ محیط‌زیست

فروسیلیسیم خمین یکی از تصمیمات راهبردی شستان است

  • ارتباط با ما
  • درباره ما
  • RSS
  • آرشیو
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی

تمامی حقوق پایگاه خبری اقتصاد انرژی محفوظ است